Volg ons op Facebook

Begeleiding

Ethisch en gezond verantwoord sporten / Opwarming

Opwarmingsoefeningen

In de voorbereiding op het schieten moet je altijd eerst een ‘warming up’ doen. Als je sommigen ziet, die geen ‘warming up’ hebben gedaan, probeer ze van het nut te overtuigen. De volgende oefeningen zijn een goede start om als basis mee te beginnen. Ga er nooit te hard tegen aan, et overdrijven heb je nooit goede oefeningen, maar beweeg kalm in elke positie en houdt deze even aan. Doe eerst een paar minuten energieke bewegingen om de hartslag wat op te voeren en het lichaam op te warmen. Bv: looppas, ter plaatsen springen, huppelen, enz…

Omarming: Sluit je armen om je heen en houd de rechterschouder vast met je linkerhand en de linkerschouter met je rechterhand.

Varianten op deze oefening:

  • Ophalen schouders: hef de schoudersop zo hoog als je kan., houd dit voor 2 tellen vast. Ontspan 4 tellen en herhaal dit 4 tot 6 keer.
  • Ronddraaien schouders: Houd de armen ontspannen, draai de schouders een aantal keren (8 tot 10 keer) voorwaarts. Herhaal de beweging in omgekeerde richting.

Schouders rekken horizontaal: Houd je linkerarm voorwaarts horizontaal. Beweeg je linker elleboogplooi naar je rechterschouder. Duw nu met je rechter arm de linkerarm stevig tegen je lichaam. Houd dit 8 tellen vast. Herhaal dit met de andere arm.

Schouders rekken verticaal: Til je linkerarm omhoog en zet je linkerhand tussen de schouderbladen. Trek met je rechterhand de linker elleboog naar rechts en houd dit 8 tellen vast. Herhaal dit met de andere arm.

Armen rekken achter de rug: Doe je linkerarm achter je rug en ga met je linkerhand naar je rechterhand. Haak je linkerhand in je rechterhand en trek zachtjes. Houd dit 8 tellen aan en herhaal dit met de andere arm.
 

Armen rekken verticaal: Haak de handen in elkaar en strek je armen naar boven. Draai de handen totdat de handpalmen naar boven wijzen. Druk opwaarts en houd dit 8 tellen aan.

Armen draaien: In onderstaande figuur vind je verschillende oefeningen om de verschillende armspieren op te warmen met draaibewegingen.

Romp draaien: Strek beide armen naar de zijkant en draai om je taille naar links en naar rechts. Herhaal dit 3 tot 4 keer.

Nek rekken: Kijk recht voor je uit en kantel je hoof naar links en rechters op een langzaam tempo. Draai je hoof van links naar rechts en houd dit steeds enkele tellen aan. Overdrijf dus niet zodanig dat je geen kwetsbare spieren of zenuwen beschadigd.

Warming up voor de spieren waarmee je schiet: gebruik daarvoor elastieken banden (Let op de kleur dat je aankoopt. Elke kleur staat voor een bepaalde weerstand. Je kan dan de trekspieren rekken zoals je ook met je boog doet.

Oefening 1: Oefening 2:

Oefening 3: Oefening 4:

Contactgegevens

Boomgaardstraat 22 bus 24
2600 Berchem
Belgie

Tel 03/286.07.79
Fax 03/286.58.17

© Handboogliga 2012 - 2014

Disclaimer
Beheer

Website by Brainlane