Volg ons op Facebook

Begeleiding

Techniek / Rozenvrees

Rozenvrees

Een eeuwig probleem voor boogschutters dat bij alle disciplines van deze sport voorkomt, en één waarvoor vele oorzaken en geen eenvoudige oplossingen zijn. Soms heeft dit te maken met ‘schone schijn’ (Gold Shyness) en soms met één van de volgende verschijnselen:

  • Niet in staat zijn om, tijdens het richten en het schieten, het vizier op de 10 te houden.
  • Niet in staat zijn om het lossen even tegen te houden als het vizier op de 10 staat of als de klikker gaat.
  • Niet in staat zijn om het vizier in de buurt van de 10 te houden.
  • Niet in staat zijn om een volledige treklengte te bereiken (halen)

Op een bepaald moment zal een boogschutter, naarmate problemen erger worden, met deze verschijnselen te maken krijgen. En we weten allemaal dat als er een probleem is, dit onze vrees en onzekerheid alleen maar vergroot. Faalangst (rozenvrees) is een psychologisch probleem, dat ontstaat uit een gebrek aan (zelf) vertrouwen en is voor veel boogschutters ook een werkelijk probleem.

Er zijn verschillende manieren om dit specifieke probleem te overwinnen en dit verschilt van persoon tot persoon:

  • Ga terug naar de grondbeginselen. Pak een eenvoudige boog, enkele oude pijlen, ga voor een doelpak staan en niets om naar te richten (geen blazoen o.i.d.) en schiet gewoonweg pijlen. Maakt niet uit waar ze in het doelpak terechtkomen. Probeer de pijlen niet bij elkaar (in groepen) te schieten. Gebruik geen klikkers, vizieren en andere hulpstukken.
  • Schiet met de ogen gesloten. Sta dicht bij het doelpak, sluit je ogen en span gewoonweg je boog. Hou bij de eerste paar schoten de ogen open om je er van te overtuigen dat de pijlen wel in de juiste richting gaan. Concentreer je op het gevoel met het schot. Let op je lichaam en hoe dit reageert tijdens de gehele schietcyclus. Concentreer je op een prettige en vloeide regelmaat van je techniek.
  • Als je met de vorige twee punten weer lekker in je vel zit , monteer dan het vizier en plaats op het doelpak een zo groot mogelijk blazoen. Na een paar weken verklein je het blazoen evenals de afstand tot het doelpak.
  • Pak een oefenmiddelen en oefen de bewegingen. Dit werkt mee aan het herstel van je (zelf) vertrouwen.

Er zijn andere methoden inclusief technieken voor lossen (ontspannen) van de pees, maar voor de volgende moet je terug kunnen vallen op een trainer.

Als laatste tip, geef niet op! Het kan een lange strijd zijn om er weer bovenop te komen. Maar het is niet onoverkomelijk dat je er als een betere schutter uit komt. 

Contactgegevens

Boomgaardstraat 22 bus 24
2600 Berchem
Belgie

Tel 03/286.07.79
Fax 03/286.58.17

© Handboogliga 2012 - 2014

Disclaimer
Beheer

Website by Brainlane