Volg ons op Facebook

Clubs en Leden

Informatie voor clubs / Vrijwilligersbeleid

Wat is een vrijwilligersbeleid?

Een vrijwilligersbeleid zorgt voor een systematische, gestructureerde en planmatige aanpak van het vrijwilligerswerk binnen de organisatie. Je kan het toepassen op het nationale, bovenlokale en lokale niveau. Een vrijwilligersbeleid voeren betekent

  • vrijwilligers betrekken bij de organisatie
  • kwaliteiten van vrijwilligers (er)kennen en ermee aan de slag gaan. Inventarisatie van de kwaliteiten van vrijwilligers is volgens Movisie de 1e stap in het versterken van zelforganisaties: klik hier voor hun filmpje.
  • vrijwilligers belonen voor de inzet en goed afscheid nemen van mensen.

Anders gezegd, een vrijwilligersbeleid hebben betekent een visie hebben op  werven, onthalen, coachen, evalueren en exit.

Mogelijke onderdelen van een vrijwilligersbeleid zijn: een visie op het werken met vrijwilligers, begeleiding van vrijwilligers (bv. een verantwoordelijke aanstellen voor vrijwilligersbeleid), omkadering van vrijwilligers (bv. verzekering en erkenning), vrijwilligerstraject (werven, onthalen, vorming), taken en verantwoordelijkheden van vrijwilligers, inspraak van vrijwilligers, al dan niet in een formeel vrijwilligersbeleidsplan gegoten.

Een concrete handleiding kan je vinden op de  Participatiewiki. Een voorbeeld om aan de slag te gaan met een vrijwilligersbeleid is de het boekje 'de sportclub en de vrijwilligerswet' van de Vlaamse Sportfederatie. 

                                

Contactgegevens

Boomgaardstraat 22 bus 24
2600 Berchem
Belgie

Tel 03/286.07.79
Fax 03/286.58.17

© Handboogliga 2012 - 2014

Disclaimer
Beheer

Website by Brainlane